De regeling Schoolleidersbeurs-VO is het resultaat van afspraken tussen werkgevers en werknemers in het voorgezet onderwijs.

“Behalve dat de opleiding leerzaam is, is het gewoon ook heel leuk!”

10-12-2024

“Behalve dat de opleiding leerzaam is, is het gewoon ook heel leuk!”

Erica Regtering, afdelingsleider onderbouw op het Stedelijk Gymnasium Nijmegen, startte in november 2023 met de Executive Master of Management in Education.“Door letterlijk af en toe even van een afstandje naar de school te kijken, zie ik beter wat er gebeurt en waarom dat gebeurt. De koppeling van de wetenschappelijke literatuur en de inzichten daaruit aan de dagelijkse praktijk verruimen mijn blik en bieden de ruimte om écht na te denken over mijn eigen visie op onderwijs. Maar ook over de visie en de publieke waarde van onze school. De onderzoekende en lerende houding die van je verwacht wordt, helpt bij het reflecteren op mijn eigen rol en wat me daarin te doen staat.”

Wat de master mij brengt
“De inhoud van de opleiding is heel afwisselend. Elk blok belicht een ander thema. Zo zijn we op werkbezoek geweest bij de Vaste Kamercommissie, de Inspectie van het Onderwijs en de Onderwijsraad. Die bezoeken laten je nadenken over hoe je als school kunt omgaan met druk van buitenaf, bijvoorbeeld als het gaat om nieuwe regelgeving of accentverschuivingen binnen het overheidsbeleid. Maar ook een bezoek aan Strijp-T in Eindhoven is inspirerend: je ziet daar hoe je een samenwerking met allerlei andere organisaties en bedrijven kunt vormgeven. De studiereis naar Portugal geeft je veel inzicht in hoe een ander onderwijssysteem werkt. En tegelijkertijd ontdek je, door je te verdiepen in het vraagstuk van de organisatie waarvoor je een adviesrapport schrijft, dat onderwijsorganisaties daar deels met dezelfde vragen worstelen als in Nederland.

Een meerwaarde is ook het contact met collega’s van andere scholen. Hoewel we allemaal vergelijkbare functies hebben, is de context waarin we ons werk doen heel verschillend. Waar de school staat en welke type onderwijs er gegeven wordt: het doet ertoe. Maar ook: de samenwerking met andere partners of binnen grote schoolbesturen, het werken op een school in een krimpregio waar het lerarentekort een grote rol speelt, bezuinigingen of juist grote subsidies… allerlei vraagstukken waarvan het heel fijn is dat je daarover kunt sparren met collega-schoolleiders.”

De balans tussen werk, privé en studie
“In de eerste maanden volg je vrijwel elke maand drie dagen college. Daarvoor verdiep je je alvast in de literatuur, erna schrijf je een paper. Het betekent voor mijn teamleden dat ik minder vaak op school aanwezig ben. Soms is het voor hun dan even zoeken of ze dat waar ze tegenaan lopen zelf kunnen oplossen of dat ze een ander lid van het managementteam moeten inschakelen. Het betekent ook dat ik veel in de weekenden en de vakantie aan het werk ben en de studie soms moet laten prevaleren boven sociale activiteiten of familiebezoekjes.

Doordat de opleiding gestructureerd is in verschillende blokken ben je steeds maar met één vak tegelijk bezig. De deadlines zijn voor mij een belangrijke stok achter de deur. Je weet dat kort daarna een nieuwe module start en dat het dus belangrijk is om bij te blijven.

In overleg met mijn rector heb ik afgesproken dat ik gedurende de opleiding elke week een dag thuis werk. Op die dag kan ik efficiënter werken. Vaak handel ik dan eerst wat schoolmails af en daarna kan ik dan werken aan een paper.”

De rol van mijn leidinggevende
Mijn rector heeft meegedacht over de opleiding die ik wilde gaan doen. Hij wist dat ik zocht naar een uitdagende, verdiepende opleiding. Hij wees me bovendien op de mogelijkheid om de schoolleidersbeurs aan te vragen. Ik heb verschillende mogelijkheden onderzocht, onder andere ook een interne opleiding die ons schoolbestuur aanbiedt en verschillende hbo-masters, maar in gesprek met de rector, kwam ik uiteindelijk uit bij de Executive Master of Management in Education , vanwege het wetenschappelijke karakter ervan en vanwege de bredere blik die deze opleiding biedt.”

Tips voor andere schoolleiders
Verdiep je in de mogelijkheden, voer (online) kennismakingsgesprekken bij diverse opleidingen om je een beeld te vormen van wat de opleiding te bieden heeft en vraag je af of je de tijd hebt om deze investering in jezelf te doen. En als je dat allemaal gedaan hebt: gewoon doen!

Behalve dat de opleiding leerzaam is, is het gewoon ook heel leuk! Je verdiept je kennis, je ontwikkelt je eigen leiderschap én je verbreedt je netwerk!”

Ben jij schoolleider in het vo en wil je ook een masteropleiding volgen? Bekijk de mogelijkheden op deze website >>