
25-02-2025
In september 2023 startte Wendy Terborg, teamleider vwo op het Comenius Lyceum, met de masteropleiding Educational Leadership. Wij vroegen haar waarom ze een master is gaan volgen en wat deze tot nu toe heeft opgeleverd.
Wat was jouw motivatie om een master te gaan volgen?
Na 7 jaar teamleiderschap werd mijn behoefte aan kennis, met name theoretische kennis, groter. Omdat ik het leuk vind, maar vooral ook om mijn handelen op een stevigere kennisbasis te baseren. Ik had wel verschillende cursussen gedaan, zoals een cursus middenmanagement, maar ik had behoefte aan meer diepgang, die tegelijkertijd gekoppeld kan worden aan de praktijk in mijn school.
Wat heeft de master opleiding jou (tot nu toe) opgeleverd?
Ik heb geen enkel moment spijt gehad van mijn keuze. Ja, de afgelopen 1,5 jaar was zwaar, maar is tegelijkertijd voorbij gevlogen. Het is de inspanning meer dan waard geweest. De bronnenlijst met inspirerende boeken en artikelen alleen al maken deze opleiding de moeite waard. De aangereikte theorie, de opdrachten en de vragen die gesteld worden zetten nieuwe denkramen open waardoor je veel nieuwe inzichten opdoet. In mijn opleiding worden veel reflectieverslagen gevraagd. Niet per se altijd even leuk, maar terugkijkend wel altijd waardevol. Theoretische kennis wordt daardoor doorleefde kennis en een onderdeel van jezelf als leidinggevende.
De meerwaarde van de opleiding die ik volg ligt ook in het feit dat, naast dat het gegeven wordt door docenten met veel kennis en expertise, het toegespitst is op het onderwijs en je medestudenten dus ook leidinggevenden zijn in het onderwijs. Dit maakt dat je niet alleen met elkaar, maar ook van elkaar aan het leren bent.
Welke rol heeft het bestaan van de Schoolleidersbeurs-VO gespeeld in de keuze voor het studeren?
Ik had al vaker gestruind op de website van de NSO en had daar al een module gevolgd. De informatie met betrekking tot de masteropleiding had ik al vaker gelezen en trok me aan, maar ik schreef me er niet voor in, omdat ik me door de hoge opleidingskosten bezwaard voelde om te vragen of ik deze masteropleiding mocht volgen. Ik was daarom aan het wikken en wegen welke volgende losse module ik zou volgen in plaats van de masteropleiding, aangezien de lerarenbeurs alleen voor leraren beschikbaar is en niet ingezet kan worden voor een opleiding voor schoolleiders. Toen duidelijk werd dat er een beurs beschikbaar zou komen voor schoolleiders, was mijn keuze snel gemaakt. Als de beurs er niet was geweest, had ik deze masteropleiding niet gevolgd.
Wat is er mee- en tegengevallen tot nu toe in de combinatie werk, privé én studeren?
Het is niet mee of tegen gevallen. De balans tussen werk, privé en studeren is soms ingewikkeld. Dus maak de afweging om wel of niet te studeren bewust en neem je omgeving hierin mee.
Welke tips heb je voor andere schoolleiders om werk en studie te combineren?
Het heeft mij erg geholpen dat ik op school de ruimte krijg als ik dat nodig heb en dat mijn partner me steunt. En verder: blijf waar mogelijk ruimte maken voor je familie en jezelf..
Wat wil je verder nog delen of vertellen…
Ik zou zeggen ga het avontuur vooral aan. De rijkdom aan kennis die je opdoet is het meer dan waard.